επιστροφή - αρχική σελίδα

ΣΧΟΛΗ ΞΕΝΟΠΟΥΛΟΥ
Χ.Β.ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΣ

Οδηγός Σπουδών


  Τμήμα Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης  
Ανήκει στη: Σχολή Ελληνικών και Μεσογειακών Σπουδών
Πόλη: Ρόδος
Διεύθυνση: Λεωφ. Δημοκρατίας 1 , 85100 Ρόδος
Τηλέφωνο: 22410 99000, 99200
Φαξ: 22410 99009

Σχετικά επαγγέλματα
Δάσκαλος

Γενικά στοιχεία:

Το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Αιγαίου ξεκίνησε τη λειτουργία του το 1986.
Το πρόγραμμα σπουδών του έχει στόχο να παρέχει τις βάσεις και τη μέθοδο που χρειάζεται ο σύγχρονος εκπαιδευτικός της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στα κύρια γνωστικά αντικείμενα των ανθρωπιστικών, κοινωνικών και θετικών επιστήμων.
Καλύπτει όλο το φάσμα των επιστημών της αγωγής, από την παιδαγωγική θεωρία και τις θεωρίες μάθησης, έως την κοινωνιολογία της εκπαίδευσης και την κλινική και γνωστική ψυχολογία. Καλύπτει επίσης τις ανθρωπιστικές, τις κοινωνικές και τις θετικές επιστήμες, δίνοντας όμως έμφαση σε εκείνα τα γνωστικά πεδία που επικεντρώνονται στη λεγόμενη "διδακτική μετατόπιση" των επιστημονικών γνώσεων, δηλαδή στη μετατροπή τους σε αντικείμενα του σχολικού προγράμματος της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. (Διδακτική της Γλώσσας, Διδακτική των Μαθηματικών, Διδακτική της Φυσικής, Διδακτική της Ιστορίας).


Αντικείμενο σπουδών:

Τα προσφερόμενα μαθήματα χωρίζονται σε δύο κύκλους :
α) των επιστημών της αγωγής
β) των ειδικών επιστημών και της διδακτικής τους (Τμήμα Δημοτικής εκπαίδευσης) ή των ειδικών δραστηριοτήτων και της προσέγγισής τους (Τμήμα Νηπιαγωγών).

Σε κάθε κύκλο υπάρχουν ορισμένα μαθήματα που ανήκουν σε υποχρεωτικά γνωστικά αντικείμενα (το μάθημα αποτελεί στην περίπτωση αυτή μέρος του γνωστικού αντικειμένου) και άλλα - τα επιλεγόμενα - από τα οποία πρέπει να επιλεγεί ένας αριθμός.

Η "μάθηση μέσα από την έρευνα" μπορεί να αφορά μαθήματα και των δύο κύκλων αλλά όχι τα υποχρεωτικά. Υπεύθυνοι για την ένταξη των μαθημάτων είναι οι διδάσκοντες τα συγκεκριμένα μαθήματα, οι Τομείς και η Γενική Συνέλευση του Τμήματος (προσωρινά το Συμβούλιο Σπουδών).

Δεν υπάρχει κανένας περιορισμός για το πότε φοιτητές και φοιτήτριες μπορούν να σπουδάζουν ένα οποιοδήποτε μάθημα. Συστήνεται, όμως, να σπουδάζουν στην αρχή τα υποχρεωτικά μαθήματα του πρώτου κύκλου, καθώς αυτά αποτελούν τη βάση κάποιων άλλων μαθημάτων, και να πληροφορούνται προσωπικά από τους διδάσκοντες σχετικά με τις απαιτήσεις στα συγκεκριμένα μαθήματα. Συστήνεται, επίσης, να λαμβάνουν υπόψη τις προτάσεις που γίνονται στην περιγραφή των διαφόρων μαθημάτων.

Α Κύκλος Επιστημών της Αγωγής
Υποχρεωτικά γνωστικά αντικείμενα, Ανάπτυξη του παιδιού, Ιστορικές και θεσμικές διαστάσεις της εκπαίδευσης, Οργάνωση διαδικασιών μάθησης, Ανάγνωση και γραφή, Ψυχοδυναμική ανθρωπίνων σχέσεων στο σχολείο, Τεχνολογίες πληροφορίας και επικοινωνίας, Κοινωνικές διαστάσεις της γλώσσας

Β Κύκλος Ειδικών Επιστημών και της διδακτικής τους
Υποχρεωτικά γνωστικά αντικείμενα, Μαθηματικά και η διδακτική τους, Φυσικές Επιστήμες και η διδακτική τους, Οικολογία και Περιβαλλοντική Αγωγή, Ελληνική Γλώσσα και η διδακτική της, Παιδική λογοτεχνία, Αισθητική Αγωγή, Μουσική Αγωγή, Ιστορία, Θρησκευτικά, Γεωγραφία κ.λ.π. και η διδακτική τους, Μη σεξιστική αγωγή, Υπολογιστές στην εκπαίδευση


Εξάμηνο 1ο
Θεωρητική γλωσσολογία, Εξελικτική ψυχολογία, Θεωρητικά προβλήματα της παιδικής λογοτεχνίας ή σημειώσεις για μια θεωρία της παιδικής λογοτεχνίας, Ιλιάδα και Οδύσσεια: Μετεγγραφές-μεταφράσεις και διασκευές στο χώρο του παιδικού βιβλίου, Κοινωνιολογία της εκπαίδευσης Ι, Διδακτική των μαθηματικών, Θεωρίες μάθησης: Βίωμα, τρόπος ζωής και διαδικασία αναπαραγωγής των γνώσεων, Επιστημολογία και διδακτική, Ιστορία τέχνης Ιστορία πολιτισμού, Νεοελληνική λογοτεχνία: Το σημαίνον της γυναίκας και η έννοια του νόστου στους ποιητές της γενιάς του '30, Διγλωσσία, διαπολιτισμικότητα και εκπαίδευση, Η διδακτική της αισθητικής αγωγής, Διαμόρφωση του ρόλου του φύλου, Εισαγωγή στη γενική παιδαγωγική, Αγωγή, προαγωγή υγείας-πρόληψη, Συγκριτική παιδαγωγική, Διδασκαλία γνωστικών αντικειμένων με χρήση νέων τεχνολογιών, Αξιολόγηση εκπαιδευτικών λογισμικών, Από την προανάγνωση στην ανάγνωση. Δεξιότητες, γνώσεις, εμπειρίες, Θεωρία και πρακτική της δημιουργικής κίνησης, Εισαγωγή στον χορό για τους εκπαιδευτικούς, Δημιουργική μουσική αγωγή, Πρακτική σε απλά μουσικά όργανα, Εισαγωγή στη φιλοσοφία της παιδείας, Λαογραφία. Εισαγωγή στη μελέτη του λαϊκού πολιτισμού. Ήθη και έθιμα, Πολιτισμικές σχέσεις στον ευρύτερο ελληνικό και βαλκανικό χώρο, Εισαγωγή στις βασικές έννοιες της διδακτικής των φυσικών επιστημών, Γενικά μαθηματικά Ι, Διδακτική μαθηματικών Ι, Φυσική αγωγή στο δημοτικό σχολείο, Εισαγωγή στη θεωρία αναλυτικών προγραμμάτων, Ανάπτυξη εννοιολογικών αναπαραστάσεων στην προσχολική ηλικία και εφαρμογή στα αναλυτικά, προγράμματα, Διδακτική της ιστορίας, Η γλώσσα Logo, Πληροφορική, νέες τεχνολογίες και εκπαίδευση, Εισαγωγή στην κλινική ψυχολογία, Θεωρίες οικογένειας, Διδακτική της μελέτης περιβάλλοντος: Η διδασκαλία project στα πλαίσια του μαθήματος μελέτης περιβάλλοντος, Ανάπτυξη και διαταραχές του λόγου και της επικοινωνίας, Αγγλικά, Γαλλικά, Γερμανικά, Ευρωπαϊκή διάσταση στην εκπαίδευση V, Γονεϊκότητα και εκπαιδευτικός IV, Μη λεκτική επικοινωνία: Άσκηση με μικροδιδασκαλία, Σχολική διαρροή ΙΙΙ, Μοντέλα επικοινωνίας στην μαθηματική εκπαίδευση ΙΙΙ, Η ανάπτυξη της νοητικότητας και δημιουργικότητας σε σχέση με την αισθητική αγωγή, Λογοτεχνική πρόσληψη και εκπαίδευση σε σχέση με τα εγχειρίδια της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, Ετερότητα και εκπαίδευση: Η δημιουργική κίνηση ως εκπαιδευτικό εργαλείο για τον αλφαβητισμό, δίγλωσσων παιδιών ΙΙ, Λοιμώδη νοσήματα. Μύθος, πραγματικότητα, πρόληψη, Σχολική ετοιμότητα, Μέντια και δημοκρατία, Κείμενα και εποπτικά μέσα για το μάθημα της ιστορίας, Χρήση εργαλείων πληροφορικής στην εκπαιδευτική διαδικασία, Τοπικά περιβαλλοντικά θέματα, Θέματα εξελικτικής ψυχοπαθολογίας και ειδικής αγωγής, Γλώσσα, Ανίχνευσης, εξοικείωσης και προσανατολισμού, Φυσικό περιβάλλον, Μαθηματικά, Κοινωνικό περιβάλλον

Εξάμηνο 2ο
Νεοελληνική Γλώσσα, Επιστημολογία και διδακτική, Θεωρίες μάθησης: Βίωμα, τρόπος ζωής και διαδικασία αναπαραγωγής γνώσεων, Ιστορία τέχνης ΙΙ, Ιστορία πολιτισμού ΙΙ, Φυσική αγωγή στο Δημοτικό σχολείο, Διδακτική της μελέτης περιβάλλοντος: Η διδασκαλία project στα πλαίσια του μαθήματος μελέτης, περιβάλλοντος, Διαπολιτισμική εκπαίδευση: Εκπαιδευτικά προγράμματα και εφαρμογές στο διαδίκτυο (Internet), Θεωρία και πρακτική της δημιουργικής κίνησης, Εισαγωγή στον χορό για τους εκπαιδευτικούς, Σχολική ετοιμότητα και μαθησιακές δυσκολίες, Κοινωνικοποίηση του παιδιού: Θεσμοί και διαδικασίες, Διαμόρφωση του ρόλου του φύλου, Εκπαίδευση ανάμεσα στην παγκοσμιοποίηση. Πολυπολιτισμικότητα και εθνοκεντρισμός, Λογοτεχνία στο σχολείο ή σημειώσεις για μια διδακτική της λογοτεχνίας, Παιδικό βιβλίο και πολυμέσα, Εισαγωγή στην κλινική ψυχολογία, Θεωρίες οικογένειας, Θεωρίες μάθησης και συμπεριφορά δασκάλου, Εισαγωγή στην Πληροφορική ΙΙ, Αναπτυξιακές αποκλίσεις: Νοητική ανεπάρκεια και ψυχοπαθολογία της νηπιακής και παιδικής ηλικίας, Αναπαραστάσεις των μαθητών και διαδικασίες συγκρότησης επιστημονικών εννοιών, Μοντέλα ένταξης των νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση, Φιλοσοφία της παιδείας από τον 18ο ως τον 20ο αιώνα, Νεοελληνική λογοτεχνία: Όψεις της πεζογραφίας στην λογοτεχνική γενιά του '30, Λογοτεχνική πρόσληψη και εκπαίδευση, Παιδικό τραγούδι, δραματοποίηση και παιχνίδι, Ρυθμικές δραστηριότητες και μουσικές ακροάσεις στο Νηπιαγωγείο και το Δημοτικό σχολείο, Η ψυχολογική ανάπτυξη και η αγωγή των παιδιών με ειδικές ανάγκες, Ανάπτυξη εννοιολογικών αναπαραστάσεων στην προσχολική ηλικία και εφαρμογή στα αναλυτικά, προγράμματα, Ιστορία της εκπαίδευσης, Αγωγή, προαγωγή υγείας, πρόληψη, Από την προανάγνωση στην ανάγνωση. Δεξιότητες, γνώσεις, εμπειρίες, Ιστορία της ευρωπαϊκής ενοποίησης, Αγγλικά, Γαλλικά, Γερμανικά, Λαογραφία. Εισαγωγή στη μελέτη του λαϊκού πολιτισμού ΙΙ. Η λαϊκή λογοτεχνία και τα είδη της (αίνιγμα, παροιμία, μύθος, παραμύθι, παράδοση κλπ), Δημιουργική συνθετική εργασία στο μάθημα των καλλιτεχνικών, Γενικά μαθηματικά ΙΙ, Διδακτική των μαθηματικών ΙΙ, Τοπικά περιβαλλοντικά θέματα, Ετερότητα και εκπαίδευση: Η δημιουργική κίνηση ως εκπαιδευτικό εργαλείο για τον αλφαβητισμό, δίγλωσσων παιδιών, Αξιολόγηση κριτηρίων σχολικής ετοιμότητας, Αξιολόγηση του ολοήμερου σχολείου, Εκπαίδευση και κοινωνικός αποκλεισμός, Οικογένεια και το άγχος της βαθμολογίας στους μαθητές, Μοντέλα επικοινωνίας στην μαθηματική εκπαίδευση ΙV, Ευρωπαϊκή διάσταση στην εκπαίδευση VI, Αξιολόγηση εκπαιδευτικών, Χρήση εργαλείων πληροφορικής στην εκπαιδευτική διαδικασία, Ανάπτυξη της παιδικής μνήμης: Μελέτη μνημονικών τεχνικών, Αναπαραστάσεις μαθητών και συγκρότηση διδακτικού υλικού στις φυσικές επιστήμες, Μαθησιακά αποτελέσματα και νέες τεχνολογίες, Αρχαία και νεώτερα κείμενα της φιλοσοφίας της παιδείας, Θέματα εξελικτικής ψυχοπαθολογίας και ειδικής αγωγής ΙΙ, Ανάπτυξη της έννοιας της μηχανικής ισορροπίας στην προσχολική ηλικία, Τεκμήρια ιστορίας νεοελληνικής εκπαίδευσης. Το παράδειγμα της Δωδεκανήσου, Γνώσεις του μαθητικού πληθυσμού γύρω από το ατύχημα σε σχέση με το αλκοόλ, Η αναγνωσιμότητα των εικόνων από παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας, Κείμενα και εποπτικά μέσα για το μάθημα της ιστορίας, Συγκέντρωση και επεξεργασία λαογραφικού υλικού από τα Δωδεκάνησα, Γλώσσα, Φυσικό περιβάλλον, Κοινωνικό περιβάλλον, Μαθηματικά


Διάρκεια σπουδών (εξάμηνα): 8
Κατευθύνσεις:
Εκπαιδευτικές προοπτικές:

Επαγγελματικές προοπτικές: Οι πτυχιούχοι μπορούν να καλύψουν θέσεις εργασίας σε τομείς ανάλογους με τις σπουδές και την εξειδίκευσή τους. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι μπορούν να απασχοληθούν στον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα:
στη Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, ως Δάσκαλοι,
στις Υπηρεσίες της Λαϊκής Επιμόρφωσης,
σε Ερευνητικά Κέντρα,
σε Προγράμματα Αλφαβητισμού Ειδικών Ομάδων της χώρας,
σε Ειδικά Σχολεία,
στην Παιδαγωγική Έρευνα
στην Ειδική Αγωγή μετά από πέντε χρόνια υπηρεσίας στην Εκπαίδευση και Διετή Μετεκπαίδευση

Ηλεκτρονική διεύθυνση: http://www.rhodes.aegean.gr/gr/index.htm
 
επιστροφή