επιστροφή - αρχική σελίδα

ΣΧΟΛΗ ΞΕΝΟΠΟΥΛΟΥ
Χ.Β.ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΣ

Οδηγός Σπουδών


  Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία  
Ανήκει στη: Ανεξάρτητα τμήματα
Πόλη: Αθήνα
Διεύθυνση: Ναυαρίνου 13Α, 10680 Αθήνα
Τηλέφωνο: 210 3688196
Φαξ: 210 3688057

Σχετικά επαγγέλματα
Νηπιαγωγός

Γενικά στοιχεία:

Σκοπός του Τμήματος είναι η παιδαγωγική κατάρτιση ατόμων, που θα ασχοληθούν με την εκπαίδευση και αγωγή παιδιών προσχολικής ηλικίας.


Αντικείμενο σπουδών:

Ενότητα Παιδαγωγικής
1. Εισαγωγή: Εισαγωγή στις επιστήμες της αγωγής (υποχρεωτικό στο α΄έτος)
2. Παιδαγωγική Θεωρία: Eπιστημονική θεωρία και εκπαιδευτική πράξη: προς μία κριτική παιδαγωγική θεωρία, Eιδικά θέματα ανάλυσης εκπαιδευτικών πρακτικών:
αξιολόγηση εκπαιδευτικών ιδρυμάτων (Σεμινάριο), Ψυχοκοινωνικές διαστάσεις της σχολικής επίδοσης
3. Διδακτική: Προγραμματισμός και διδασκαλία, Διδακτική πράξη: Μέθοδος παρατήρησης, ψυχοπαιδαγωγικές θεωρητικές προσεγγίσεις, Εγγραμματισμός και παιδαγωγικές πρακτικές στην πρώιμη παιδική ηλικία, Mουσειοπαιδαγωγική και σύγχρονη διδακτική
4. Εκπαίδευση, Τεχνολογία και Οπτικοακουστικά Μέσα: Εισαγωγή στη χρήση φωτογραφίας, Εισαγωγή στην πληροφορική
5. Ειδική Αγωγή: Ειδική αγωγή

Ενότητα Ψυχολογίας
1. Εισαγωγή: Εισαγωγή στην ψυχολογία (υποχρεωτικό στο α΄ έτος), Ανάπτυξη του παιδιού (υποχρεωτικό στο α΄ έτος και ανοιχτό μόνο στους πρωτοετείς)
2. Αναπτυξιακή Ψυχολογία: Αναπτυξιακή ψυχολογία: Συναισθηματική ανάπτυξη με έμφαση στις ψυχολογικές διεργασίες κατά την βρεφική και νηπιακή ηλικία , Aνάπτυξη του λόγου, Παιχνίδι: ο ρόλος του στην ψυχοκοινωνική ανάπτυξη (Σεμινάριο)
3. Κοινωνική Ψυχολογία: Kοινωνική ψυχολογία, Εισαγωγή στις γυναικείες σπουδές
(Απαιτείται οι φοιτητές/τριες να έχουν περάσει το μάθημα "Ανδρισμός και θηλυκότητα: Μύθοι και στερεότυπα"), Ανδρισμός και θηλυκότητα: μύθοι και στερεότυπα, Κοινωνιολογικές και ψυχολογικές θεωρίες για την οικογένεια (Σεμινάριο) (Συστήνεται να έχουν προηγηθεί τα μαθήματα "Εισαγωγή στην ψυχολογία", "Κοινωνική ψυχολογία" και "Συμβουλευτική ψυχολογία"), Εφηβεία
4. Ψυχολογία Ατομικών Διαφορών και Ψυχοπαθολογία: Διαταραχές των παιδιών της προσχολικής ηλικίας (Απαιτείται οι φοιτητές/τριες να έχουν περάσει δύο μαθήματα Αναπτυξιακής Ψυχολογίας), Η επικοινωνία και τα προβλήματά της στην παιδική ηλικία
5. Εκπαιδευτική Ψυχολογία και Συμβουλευτική Ψυχολογία: Ψυχολογία της εκπαίδευσης, Συμβουλευτική ψυχολογία, Εφαρμοσμένη συμβουλευτική ψυχολογία (Σεμινάριο) (Απαιτείται οι φοιτητές/τριες να έχουν περάσει το μάθημα "Συμβουλευτική ψυχολογία")

Ενότητα Κοινωνικών Επιστημών
1. Εισαγωγή: Εισαγωγή στις κοινωνικές επιστήμες (υποχρεωτικό στο α΄ έτος)
2. Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης- Συγκριτική Εκπαίδευση: Εκπαιδευτική πολιτική και Ιστορία της Εκπαίδευσης, Κοινωνιολογία της εκπαίδευσης: Κοινωνιολογική ανάλυση της ελληνικής εκπαίδευσης, Κοινωνιολογία της παιδικής ηλικίας, Η κοινωνική και μορφωτική καταγωγή των νηπίων
(Η παρακολούθηση του μαθήματος προϋποθέτει τις γνώσεις του μαθήματος: "Εισαγωγή στην κοινωνιολογία της εκπαίδευσης"), Εισαγωγή στην κοινωνιολογία της εκπαίδευσης (Η παρακολούθηση του μαθήματος προϋποθέτει τις γνώσεις του μαθήματος: "Εισαγωγή στις κοινωνικές επιστήμες"), Η εκπαίδευση στη νέα Ευρώπη και κοινωνικά δικαιώματα, Γενεαλογία του νεοελληνικού σχολείου ΙΙ

Ενότητα Μεθοδολογίας/Επιστημολογίας
Εισαγωγή-Τεκμηρίωση-Μέθοδοι Έρευνας: Μεθοδολογία της έρευνας στις κοινωνικές επιστήμες, με έμφαση στις επιστήμες της αγωγής, Επιστημονικές εργασίες: ζητήματα ανάγνωσης και γραφής (υποχρεωτικό στο α΄ έτος), Μεθοδολογία των επιστημών του ανθρώπου: Στατιστική Ι, Μεθοδολογία των επιστημών του ανθρώπου: Ανάλυση δεδομένων με τη βοήθεια Η/Υ (Εργαστήριο)
(Απαιτείται οι φοιτητές/τριες να έχουν περάσει το μάθημα "Μεθοδολογία των επιστημών του ανθρώπου: Στατιστική Ι"), Μεθοδολογία των επιστημών του ανθρώπου: βασικές αρχές ποιοτικής έρευνας

Ενότητα Θετικών Επιστημών και Εκπαίδευσης
1. Έννοιες Φυσικών Επιστημών: Η εξέλιξη των ιδεών στις φυσικές επιστήμες, Έννοιες φυσικών επιστημών, Κατασκευάζοντας έννοιες στις φυσικές επιστήμες (Εργαστήριο) (Απαιτείται οι φοιτητές/τριες να έχουν περάσει το μάθημα "Η εξέλιξη των ιδεών στις Φυσικές Επιστήμες")
2. Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Εισαγωγή στην περιβαλλοντική εκπαίδευση, Διδακτικές προσεγγίσεις και στρατηγικές στην περιβαλλοντική εκπαίδευση, Προσομοίωση προγράμματος περιβαλλοντικής εκπαίδευσης στο νηπιαγωγείο

Ενότητα Αισθητικής Αγωγής
1. Μουσική/Κινητική: Θεωρίες μουσικής και κινητικής αγωγής, Κατασκευές μουσικών οργάνων, Μουσική και κινητική αγωγή: εφαρμογές στην προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία (Συστήνεται να έχει προηγηθεί το μάθημα "Θεωρίες μουσικής και κινητικής αγωγής"), Το τραγούδι ως μέσον έκφρασης (Σεμινάριο), Δημιουργικές μουσικές δραστηριότητες. Η χρήση μικρών μελωδικών οργάνων, Κατασκευή μουσικών οργάνων και μουσικά ιδιώματα (Σεμινάριο) (Συστήνεται να έχει προηγηθεί το μάθημα "Κατασκευές μουσικών οργάνων")
2. Εικαστική Αγωγή: Εισαγωγή στην αισθητική αγωγή-Εικαστικές τέχνες, Εικαστική αγωγή Ι (Απαιτείται οι φοιτητές/τριες να έχουν περάσει το μάθημα "Εισαγωγή στην αισθητική αγωγή-Εικαστικές τέχνες)
3. Θέατρο: Εισαγωγή στο κουκλοθέατρο, Θέατρο και προσχολική ηλικία , Το θεατρικό παιχνίδι και η δραματοποίηση, Παιδαγωγικές προσεγγίσεις σ' ένα συνθετικό θέατρο. Κούκλα-φιγούρα-αντικείμενο

Ενότητα Γενικής Παιδείας
1. Λογοτεχνία: Νέα ελληνική φιλολογία Ι, Νέα ελληνική φιλολογία ΙΙ, Νέα ελληνική φιλολογία ΙΙΙ
(Απαιτείται οι φοιτητές να έχουν περάσει το μάθημα "Νέα ελληνική φιλολογία Ι"), Νέα ελληνική φιλολογία IV - Εκπαιδευτικός δημοτικισμός
2. Παιδική Λογοτεχνία: Εισαγωγή στην παιδική λογοτεχνία, Η ιδεολογία στην παιδική λογοτεχνία, Πρόσωπα γυναικών στην παιδική λογοτεχνία
3. Ιστορία/Ανθρωπολογία: Ελληνική ιστορία, 19ος αιώνας, Ελληνική ιστορία, 20ος αιώνας, Ευρωπαϊκή ιστορία του 20ου αιώνα
4. Γλώσσα: Εισαγωγή στη γλωσσολογία, Εισαγωγή στη σημασιολογία, Γλώσσα, κοινωνία και νόηση, Γραπτός λόγος, κοινωνία και νόηση
5. Φιλοσοφία: Θεωρίες γνώσης και συναισθημάτων, Ο Ρουσσώ για την εκπαίδευση, Σύγχρονα θέματα φιλοσοφίας της αγωγής

Ενότητα Ξένης Γλώσσας
1. Αγγλική γλώσσα Ι, Αγγλική γλώσσα ΙΙ
2. Επιστημονική ορολογία και κείμενα Ι, Επιστημονική ορολογία και κείμενα ΙΙ (Συστήνεται να έχει προηγηθεί το μάθημα "Επιστημονική ορολογία και κείμενα Ι)

Ενότητα Πρακτικών Εφαρμογών
Παιδαγωγική της διδασκαλίας Ι-Εφαρμοσμένη παιδαγωγική, Παιδαγωγική της διδασκαλίας ΙΙ-Εφαρμοσμένη παιδαγωγική (Συστήνεται να έχει προηγηθεί το μάθημα "Παιδαγωγική της διδασκαλίας Ι-Εφαρμοσμένη παιδαγωγική" , Παιδαγωγική της διδασκαλίας ΙΙΙ-Εφαρμοσμένη παιδαγωγική
(Απαιτείται οι φοιτητές/τριες να έχουν περάσει το μάθημα "Παιδαγωγική της διδασκαλίας ΙΙ-Εφαρμοσμένη παιδαγωγική), Παιδαγωγική της διδασκαλίας ΙV-Εφαρμοσμένη παιδαγωγική
(Απαιτείται οι φοιτητές/τριες να έχουν περάσει το μάθημα "Παιδαγωγική της διδασκαλίας Ι-Εφαρμοσμένη παιδαγωγική"), Διδακτική πράξη - Μέθοδος παρατήρησης, θεωρία και πρακτικές εφαρμογές


Διάρκεια σπουδών (εξάμηνα): 8
Κατευθύνσεις:
Εκπαιδευτικές προοπτικές:

Επαγγελματικές προοπτικές: Οι πτυχιούχοι μπορούν να καλύψουν θέσεις εργασίας σε τομείς ανάλογους με τις σπουδές και την εξειδίκευσή τους. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι μπορούν να απασχοληθούν στον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα:
· σε νηπιαγωγεία και παιδικούς σταθμούς,
· σε νοσοκομεία,
· σε ιδρύματα φροντίδας για το παιδί,
· σε χώρους ψυχαγωγίας για το παιδί,
· σε δικό τους νηπιαγωγείο.

Ηλεκτρονική διεύθυνση: http://www.ecd.uoa.gr
 
επιστροφή